Jak pozyskać link z domeny Google, czyli jak zostałem deweloperem?

screaming frog konkurencja
Jak badać działania konkurencji on-site w Screaming Frog?
2024-05-31

W tym wpisie opiszę jak pozyskałem link zewnętrzny z samej „góry” czyli z domeny Google (DR=98 według ahrefs), wykorzystując do tego m.in Chat GPT. O czym dokładnie mowa? Będzie to subdomena chrome.google.com i jak się pewnie już domyślasz stworzę własną wtyczkę, więc jeśli masz wolne 5$ oraz chwilę czasu to zapraszam do lektury.

Chrome jest używany przez 3,5 mld ludzi na świecie i posiada 70% udział w rynku. W sklepie jest opublikowanych ponad 130 tysięcy rozszerzeń a mimo to nie znalazłem tam pewnej prostej funkcjonalności usprawniającej pozycjonowanie.

Pomysł na wtyczkę do przeglądarki

Chodzi o szybkie sprawdzenie czy dany, pojedynczy adres URL jest już w indeksie Google, bez ręcznego zaglądania do GSC czy innego kombinowania. Najlepiej by mieć to za jednym kliknięciem. W praktyce sprowadza się to do dodania operatora site: na początku adresu np: site:https://prowebmedia.pl. I taką wtyczkę do Chrome postanowiłem napisać… i udostępnić pod jakże wdzięczną nazwą Google Indexing Checker.

google indexing checker wtyczka chrome

Na wstępnie dodam, że metoda sprawdzania nie jest idealna ale bardzo wygodna, gdy przeglądamy jakiś swój serwis, lub np. gdy sprawdzamy artykuł u wydawcy, bowiem jeśli adres nie znajduje się w bazie Google to de facto nie pracuje dla nas.

Ciekawostka w SERP

Jeżeli zastanawiasz się, gdzie podziała sie liczba wyników w odpowiedzi na twoje zapytanie to jest ona ukryta teraz pod przyciskiem Tools z prawej strony ekranu.

wyniki google zakladka ools

Kod w ChatGPT i plik manifestu

AI jest już na tyle „mądre”, że bez problemu poradziło sobie z napisaniem prostej funkcji, zależało mi tylko na tym aby nie komplikować kodu i nie tworzyć żadnej dodatkowej warstwy UX, jedynie korzystać z aktywnej karty. Cały projekt miał 3 pliki w tym plik manifestu. Jak się okazało Google w listopadzie 2023 roku zapowiedział że platforma Manifest V2 przestanie działać, ale ChatGPT o tym nie wiedział i trzeba było ten fakt przekazać w nowym prompcie, a ten bez problemu to poprawił.

Z ciekawszych rzeczy wersja 3 manifestu wprowadza migrację do mechanizmu Service Worker i w skrócie „zastępuje on tło rozszerzenia lub stronę zdarzenia, aby mieć pewność, że kod tła nie znajduje się w wątku głównym, co może negatywnie wpływać na wydajność. Ta zmiana wymaga też przeniesienia DOM, okna i niektórych wywołań interfejsu API rozszerzeń do dokumentów poza ekranem”.

Następnie dodałem plik ikon w formatach 16×16, 48×48 i 128x128px (najlepiej zachować przezroczystość) i wreszcie mogłem całość przetestować u siebie lokalnie na komputerze w Brave (którą to przeglądarkę polecam) oraz w Chrome.

Dodanie wtyczki do marketplace Google

Aby publikować w Chrome Web Store należy założyć konto dewelopera. Całość jest dość prosta, jednak ogólnie cała procedura jest dość męcząca czy nawet upierdliwa, ale któż nie chce mieć linka z Google? Posiadanie konta dewelopera, wiąże się z opłatą 5 dolarów jednorazowo (płatność kartą) i wtedy możesz się już nazywać programistą 🙂

Następnie dodajemy spakowany plik i tu uwaga musi być ZIP a nie np RAR. Na tym etapie następuje też wstępna weryfikacja manifestu.

W panelu dla dewelopera wypełniamy wszystkie niezbędne dane dla projektu, o które często dbam jako freelancer SEO czyli tytuł, wyczerpujący opis oraz obrazki, w tym wypadku screenshoty ukazujące funkcjonalność wtyczki. W tym miejscu właśnie dodajemy swój link zewnętrzny oraz adres email.

Przesyłanie obrazów – co trzeba dodać?

  • Ikona rozszerzenia – Rzeczywisty rozmiar ikony powinien wynosić 96×96 (w przypadku ikon kwadratowych); dodatkowe 16 pikseli na bok powinno stanowić przezroczyste dopełnienie, co zwiększa całkowity rozmiar obrazu o 128 x 128; powinna dobrze wyglądać na jasnym i ciemnym tle
  • Obrazy promocyjne – przynajmniej jeden 440 x 280 pikseli lub animacja: 1400 x 560 pikseli. Obraz nie jest dostosowany do wersji językowych. Poza tym google otwarcie informuje że wtyczki bez zdjęcia będą wyświetlane na końcu.
  • Zrzuty ekranu o wielkości 1280 x 800 lub 640 x 400 pikseli od 1 do 5.

Tak jak wspomniałem zadbanie o wszystkie te rzeczy jest dość czasochłonne a to jeszcze nie koniec. Przed przesłaniem prośby o weryfikację należy jeszcze zastanowić się czy i jak przetwarzamy dane osobowe użytkowników. Nie obejdzie się bez podania adresu strony na którym znajdzie się polityka prywatności wtyczki. Dobra informacja jest taka, że w tym też może pomóc nam Chat GPT.

google indexing checker wtyczka

Po wszystkim, możemy tylko czekać aż łaskawie Google doda nasze dzieło to swojego Web Store, zajmuje to około 2-3 dni roboczych, ale wiele zależy od charakteru produktu.