W tym wpisie opiszę jak pozyskałem link zewnętrzny z samej „góry” czyli z domeny Google (DR=98 według ahrefs), wykorzystując do tego m.in Chat GPT. O czym dokładnie mowa? Będzie to subdomena chrome.google.com i jak się pewnie już domyślasz stworzę własną wtyczkę, więc jeśli masz wolne 5$ oraz chwilę czasu to zapraszam do lektury.
Chrome jest używany przez 3,5 mld ludzi na świecie i posiada 70% udział w rynku. W sklepie jest opublikowanych ponad 130 tysięcy rozszerzeń a mimo to nie znalazłem tam pewnej prostej funkcjonalności usprawniającej pozycjonowanie.
Pomysł na wtyczkę do przeglądarki
Chodzi o szybkie sprawdzenie czy dany, pojedynczy adres URL jest już w indeksie Google, bez ręcznego zaglądania do GSC czy innego kombinowania. Najlepiej by mieć to za jednym kliknięciem. W praktyce sprowadza się to do dodania operatora site: na początku adresu np: site:https://prowebmedia.pl. I taką wtyczkę do Chrome postanowiłem napisać… i udostępnić pod jakże wdzięczną nazwą Google Indexing Checker.
Na wstępnie dodam, że metoda sprawdzania nie jest idealna ale bardzo wygodna, gdy przeglądamy jakiś swój serwis, lub np. gdy sprawdzamy artykuł u wydawcy, bowiem jeśli adres nie znajduje się w bazie Google to de facto nie pracuje dla nas.
Ciekawostka w SERP
Jeżeli zastanawiasz się, gdzie podziała sie liczba wyników w odpowiedzi na twoje zapytanie to jest ona ukryta teraz pod przyciskiem Tools z prawej strony ekranu.
Kod w ChatGPT i plik manifestu
AI jest już na tyle „mądre”, że bez problemu poradziło sobie z napisaniem prostej funkcji, zależało mi tylko na tym aby nie komplikować kodu i nie tworzyć żadnej dodatkowej warstwy UX, jedynie korzystać z aktywnej karty. Cały projekt miał 3 pliki w tym plik manifestu. Jak się okazało Google w listopadzie 2023 roku zapowiedział że platforma Manifest V2 przestanie działać, ale ChatGPT o tym nie wiedział i trzeba było ten fakt przekazać w nowym prompcie, a ten bez problemu to poprawił.
Z ciekawszych rzeczy wersja 3 manifestu wprowadza migrację do mechanizmu Service Worker i w skrócie „zastępuje on tło rozszerzenia lub stronę zdarzenia, aby mieć pewność, że kod tła nie znajduje się w wątku głównym, co może negatywnie wpływać na wydajność. Ta zmiana wymaga też przeniesienia DOM, okna i niektórych wywołań interfejsu API rozszerzeń do dokumentów poza ekranem”.
Następnie dodałem plik ikon w formatach 16×16, 48×48 i 128x128px (najlepiej zachować przezroczystość) i wreszcie mogłem całość przetestować u siebie lokalnie na komputerze w Brave (którą to przeglądarkę polecam) oraz w Chrome.
Dodanie wtyczki do marketplace Google
Aby publikować w Chrome Web Store należy założyć konto dewelopera. Całość jest dość prosta, jednak ogólnie cała procedura jest dość męcząca czy nawet upierdliwa, ale któż nie chce mieć linka z Google? Posiadanie konta dewelopera, wiąże się z opłatą 5 dolarów jednorazowo (płatność kartą) i wtedy możesz się już nazywać programistą 🙂
Następnie dodajemy spakowany plik i tu uwaga musi być ZIP a nie np RAR. Na tym etapie następuje też wstępna weryfikacja manifestu.
W panelu dla dewelopera wypełniamy wszystkie niezbędne dane dla projektu, o które często dbam jako freelancer SEO czyli tytuł, wyczerpujący opis oraz obrazki, w tym wypadku screenshoty ukazujące funkcjonalność wtyczki. W tym miejscu właśnie dodajemy swój link zewnętrzny oraz adres email.
Przesyłanie obrazów – co trzeba dodać?
- Ikona rozszerzenia – Rzeczywisty rozmiar ikony powinien wynosić 96×96 (w przypadku ikon kwadratowych); dodatkowe 16 pikseli na bok powinno stanowić przezroczyste dopełnienie, co zwiększa całkowity rozmiar obrazu o 128 x 128; powinna dobrze wyglądać na jasnym i ciemnym tle
- Obrazy promocyjne – przynajmniej jeden 440 x 280 pikseli lub animacja: 1400 x 560 pikseli. Obraz nie jest dostosowany do wersji językowych. Poza tym google otwarcie informuje że wtyczki bez zdjęcia będą wyświetlane na końcu.
- Zrzuty ekranu o wielkości 1280 x 800 lub 640 x 400 pikseli od 1 do 5.
Tak jak wspomniałem zadbanie o wszystkie te rzeczy jest dość czasochłonne a to jeszcze nie koniec. Przed przesłaniem prośby o weryfikację należy jeszcze zastanowić się czy i jak przetwarzamy dane osobowe użytkowników. Nie obejdzie się bez podania adresu strony na którym znajdzie się polityka prywatności wtyczki. Dobra informacja jest taka, że w tym też może pomóc nam Chat GPT.
Po wszystkim, możemy tylko czekać aż łaskawie Google doda nasze dzieło to swojego Web Store, zajmuje to około 2-3 dni roboczych, ale wiele zależy od charakteru produktu.